De natuurlijke getallen zijn de getallen .
Die puntjes betekenen
enzovoorts.
Wat is het kleinste natuurlijke getal?
Wat is het grootste natuurlijke getal?
We kunnen een plaatje maken van de natuurlijke getallen, door ze op onderling gelijke afstand aan te geven op een rechte lijn.
Zo'n plaatje noemen we een getallenlijn. Eigenlijk is het maar een stukje van de getallenlijn. Je kunt je vast wel voorstellen hoe de getallenlijn verder loopt.
Is het mogelijk om de getallenlijn helemaal te tekenen?
Op de getallenlijn zijn met stippen de even getallen aangegeven.
Maak een zelfde soort plaatje van de drievouden.
Maak ook een plaatje van de delers van 12.
Op de getallenlijn zie je wat er gebeurt als je
het getal 7 in het machientje PLUS 4 stopt: je
gaat vanuit 7 vier stapjes naar rechts.
Je ziet dat .
Teken ook zo'n getallenlijn.
Teken nog drie andere pijlen die horen bij het machientje PLUS 4.
Teken op een nieuwe getallenlijn een paar pijlen die horen bij het machientje MIN 4.
Op de getallenlijn is de plaats van de
getallen 0, 3 en aangegeven.
Geef op de
getallenlijn op je werkblad de plaats van en aan.
Neem over en vul in ( is een variabele).
Om een groter stuk van de getallenlijn te kunnen tekenen hebben we de getallenlijn opgerold. Op de opgerolde getallenlijn zijn de even getallen met een dikke stip aangegeven.
Geef met een rode stip de kwadraten aan.
Geef met een blauwe stip de getallen aan die een vijfvoud zijn en ook even zijn.
Als het goed is heb je 0 zowel blauw als rood gekleurd.
Er is naast 0 nog een getal dat zowel blauw als rood gekleurd is. Welk getal is dat?
Als je de getallenlijn verder tekent, kom je nog meer getallen tegen die zowel blauw als rood gekleurd zijn.
Welk getal is het eerstvolgende getal dat zowel blauw als rood gekleurd wordt?
En wat is het daaropvolgende getal met deze eigenschap?
Bij het machientje MIN 4 kun je geen pijl tekenen die uit 1 vertrekt: je wilt eigenlijk vier stapjes naar links, maar na één stapje ben je al bij 0 aanbeland, en dan kun je niet verder.
In plusmachientjes kun je alle natuurlijke getallen stoppen: het machientje spuugt altijd weer een natuurlijk getal uit. Minmachientjes weten met sommige getallen geen raad: als je in het machientje MIN 4 het getal 1 stopt, slaat het op tilt. Het machientje kan geen natuurlijk getal uitspugen.
Als we de som willen uitrekenen, hebben we een probleem. We komen onder nul uit. De getallenlijn moet daarom uitgebreid worden. De getallen die er onder nul bijkomen zijn negatieve getallen.
We breiden de getallenlijn naar links uit: één stapje links van 0 zetten we het getal neer, twee stapjes links van 0 zetten we neer, enzovoorts.
De getallen worden gehele getallen genoemd. heten negatief; heten positief. 0 is niet positief en ook niet negatief.
Op onze nieuwe getallenlijn kunnen we wel op alle getallen het machientje MIN 4 laten werken. Zo zie je dat .
We kunnen ons het getal ook voorstellen met blokjes. Je hebt een
bak met koude en met warme blokjes. De koude blokjes zijn de
negatieve getallen en de warme blokjes de positieve getallen.
Elk blokje heeft de waarde of
.
Een koud blokje samen met een warm blokje geeft , dus het getal 0.
Het getal betekent dat er drie
koude blokjes meer in de bak zitten dan warme blokjes.
Je ziet twee bakken getekend met daarin warme en koude blokjes. In de linker bak zitten 5 warme en 8 koude blokjes. De temperatuur in deze bak is dus graden. In de rechter bak zitten 2 warme en 5 koude blokjes. In deze bak is de temperatuur dus ook graden.
Teken zelf nog twee verschillende bakken waarin de temperatuur graden is.
Teken ook twee verschillende bakken waarin de temperatuur 4 graden is.
In de linker bak zitten 5 warme blokjes meer dan koude.
De temperatuur in deze bak is dus 5 graden.
Als je
8 warme blokjes uit de linker bak haalt, dan daalt de
temperatuur met 8 graden. De temperatuur wordt
graden.
Bij dit verhaal hoort de som .
Met behulp van de getallenlijn kun je nagaan dat ook als antwoord heeft.
Het blijkt dat hetzelfde is als .
Bereken:
In de twee aftrektabellen moeten de drie getallen
aan de bovenkant afgetrokken worden van de
drie getallen aan de linker zijkant. Als voorbeeld
is 3 van 12 afgetrokken: uitkomst 9.
Neem de
aftrektabellen over en vul ze verder in.
De temperatuur in de linker bak is graden (in deze bak
zitten dus 6 koude blokjes meer dan warme). Als je
4 warme blokjes in deze bak gooit, dan stijgt de
temperatuur met 4 graden. De temperatuur wordt graden.
Bij dit verhaal hoort de som .
Met behulp van de getallenlijn kun je nagaan dat ook als antwoord heeft.
Het blijkt dat hetzelfde is als .
Bereken:
In de twee opteltabellen moeten de drie getallen aan de bovenkant opgeteld worden bij de drie getallen aan de linker zijkant. Als voorbeeld is 1 bij opgeteld: uitkomst .
Neem de opteltabellen over en vul ze verder in.
We hebben alleen nog maar warme blokjes uit de bak gehaald of erbij gegooid. We kunnen dit ook met de koude blokjes doen.
In de linker bak is de temperatuur graden (in deze bak zitten dus 6 koude blokjes meer dan warme). Als je 5 koude blokjes uit deze bak haalt, dan stijgt de temperatuur met 5 graden. De temperatuur wordt . Dus .
Je had de temperatuur ook met 5 graden kunnen laten stijgen door 5 warme blokjes in de bak te gooien.
Het blijkt dat hetzelfde is als .
Koude blokjes weghalen komt dus op hetzelfde neer
als warme blokjes toevoegen.
Bereken:
In de twee aftrektabellen moeten de drie getallen
aan de bovenkant afgetrokken worden van de
drie getallen aan de linker zijkant. Als voorbeeld
is van 2 afgetrokken: uitkomst 3.
Neem de
aftrektabellen over en vul ze verder in.
In de linker bak is de temperatuur 7 graden. Als je
5 koude blokjes in deze bak gooit, dan daalt de
temperatuur met 5 graden. De temperatuur wordt 2 graden.
Dus .
Je had de temperatuur ook met 5 graden kunnen laten dalen door
5 warme blokjes uit de bak te halen.
Het blijkt dat hetzelfde is als .
Koude blokjes toevoegen komt dus op hetzelfde neer
als warme blokjes weghalen.
Bereken:
Neem het schema over en vul de open plaatsen in.
In de opgaven 9 tot en met 12
heb je gezien dat:
warme blokjes weghalen op hetzelfde neerkomt als koude blokjes toevoegen;
warme blokjes toevoegen op hetzelfde neerkomt als koude blokjes weghalen.
Maak de volgende berekeningen. Maak eerst van de
aftrekking een optelling. Bij de eerste twee opgaven
is al een begin gemaakt.
Bedenk drie opgaven die als uitkomst hebben. In de opgaven moeten steeds twee gehele getallen bij elkaar worden opgeteld.
Bedenk drie opgaven die als uitkomst hebben. In de opgaven moeten steeds gehele getallen van elkaar worden afgetrokken.
Bereken:
Op je werkblad staat ook de ketting van machientjes.
Vul in de ketting de juiste getallen in.
Neem de tabel over en vul hem verder in.
als je begint met |
5 |
6 |
|
0 |
eindig je met |
Het getal waarmee je eindigt is kleiner dan het getal waar je mee begint.
Welk getal moet je bij je begingetal optellen om het eindgetal te krijgen?
Pacman lust graag getallen. Hij start linksonder
en eindigt altijd rechtsboven bij . Hij mag
daarbij alleen maar naar rechts of naar
boven.
Als Pacman helemaal naar rechts gaat
en dan naar boven, is de som van de getallen die
hij gegeten heeft 0, want .
Op hoeveel manieren kan Pacman lopen?
Hoe moet Pacman lopen om te eten? En ?
Wat is de minimale som? En de maximale?
In hoofdstuk 1 heb je de getallen 1 tot en met 9 op
de rug van een schildpad geplaatst, zodanig dat er
een tovervierkant ontstond. In elke rij, kolom en
diagonaal was de som van de getallen steeds
gelijk.
In plaats van alleen positieve getallen
te gebruiken, kunnen we natuurlijk ook
tovervierkanten maken met daarin positieve en/of
negatieve getallen.
Neem de
vierkanten over en vul ze verder in zodanig dat er
twee tovervierkanten ontstaan.
Om het optellen en aftrekken met negatieve getallen nog extra te oefenen, tot je het snel en foutloos doet, kun je meerdere keren de volgende mini-loco maken.
Optellen en aftrekken met negatieve getallen
.